تاريخچه : درسال 1386 دفاتر توسعه آموزش علوم پزشكي (EDO) در دانشگاههاي علوم پزشكي در پاسخ به نيازهاي فزاينده و تقاضاي فراگير براي بهبود و ارتقاء كيفيت آموزش پزشكي تأسيس گرديدهاند. اين مراكز از مجموعه تشكيلات دانشكدهها هستند. مراكز مذكور با بهرهگيري از كارشناسان و صاحبنظران آموزشي و استفاده از روشهاي ذيل به ارتقاء كيفيت آموزش علوم پزشكي ميپردازند:
الف) نظارت بر فرآيند برنامهريزي درسي اعضاء محترم هيأت علمي از طريق:
- جمعآوري طرح درسهاي ترمي در دو هفته اول هر نيمسال تحصيلي و طرح درسهاي روزانه در پايان هر ترم.
- بررسي اجمالي طرح درسها و رفع نواقص احتمالي آنها و بازخورد به اساتيد.
- امتيازدهي موارد فوق طبق چك ليستهاي مربوطه و ارسال يك نسخه از موارد رفع نقص شده به مركز توسعه.
- جمعآوري نظرات اساتيد و دانشجويان در خصوص برنامههاي آموزشي و انتقال آنها به مركز توسعه آموزش دانشگاه.
ب) ارتقاء توانمنديهاي اساتيد در زمينههاي مختلف آموزشي از طريق:
- بررسي نيازهاي فردي و گروهي اعضاء هيأت علمي در زمينه آموزش و پژوهش و ارائه ليست نهايي كارگاهها و دورههاي آموزشي مورد درخواست در ابتداي هر ترم تحصيلي به مركز توسعه.
- بررسي وضعيت اساتيد از لحاظ شركت در كارگاههاي ضروري (برنامهريزي درسي، سنجش و ارزيابي دانشجو، روش تدريس، ارزيابي دروني).
- اعلام ليست اساتيد جديد الورود براي شركت در كارگاههاي ضروري.
- هماهنگي و همكاري در زمينه برگزاري كارگاهها و دورههاي آموزشي مورد نياز (از لحاظ زمان، مكان و اجرا)
- اطلاعرساني به اعضاء هيأت علمي در خصوص كارگاهها و دورههاي آموزشي.
ج) ارزشيابي اساتيد:
- جمعآوري، دستهبندي و به روز نمودن CV اعضاء هيأت علمي.
- تكثير، توزيع و جمعآوري فرمهاي نظرخواهي از مديران و همكاران اعضاء محترم هيأت علمي در موعد مقرر.
- گزارش فعاليتهاي آموزشي مختلف اساتيد از قبيل واحدهاي تدريس شده در هر ترم، سمينارها، ژورنال كلابها و غيره.
- جمعآوري ليست دقيق و كامل دروس تدريس شده دانشكده در هزينه نيمسال تحصيلي به تفكيك اساتيد ارائهدهنده و انعكاس آنها به مركز توسعه.
- انجام ارزشيابي ساليانه اساتيد در صورت فراهم شدن بستر نرمافزاري و سختافزاري مناسب.
- بررسي نظرات اساتيد در خصوص آييننامه انتخاب استاد نمونه.
- برگزاري جلسات با اساتيد دانشكده براي بررسي اشكالات آييننامه ارزشيابي ساليانه.
د) ارائه مشاوره در زمينه ارزشيابي فراگيران و تحليل آزمونهاي چندگزينهاي با استفاده از نرمافزار مربوطه.
ح) تحليل آزمونهاي برگزار شده در سطح دانشكده.