درباره سامانه جامع کتابداری و اطالع رسانی فراکاوش فراکاوش:

سيستم تحقيقاتی - اطالع رسانی کاوش تحت وب 0.2 است که بر اساس مجموعه نرم افزارهای تحقيقاتی - کتابداری کاوش از يک سو و از سوی ديگر براساس الگوريتم های جستجو و بازيابی اطالعات در سايت کتابخانه کنگره آمريکا طراحی و ارايه شده است.

ورود و خروج کاربر در اين بخش بعد از وارد کردن نام کاربری، کلمه عبور و کدامنيتی وارد نرمافزار میشوويد. هنگامی که کاربری بخواهد کلمه عبور خود را تغيير دهد، کافی اسوت ابتدا با نام کاربری خود وارد نرم افزار فراکاوش شوود سپس با کليک کردن بر روی نام کاربری خود میتواند کلمه عبور را تغيير دهد.  

 

نکته: چنانچه کلمه عبور خود را فراموش کردهايد با مدير سوايت هماهنگ کنيد تا کلمه عبور شوما را پاک کند و برای کلمه عبور جديد شوما با همان نام کاربری و بدون کلمه عبور وارد نرمافزار فراکاوش میشوويد سپس با کليک کردن بر روی نام کاربری خود کلمه عبور را خالی گذاشته و کلمه عبور جديد را وارد میکنيد.

رویکردهای جستجو نرمافزار فراکاوش:

پنج روش ج ستجو را در پايگاههای اطالعاتی در اختيار کاربران قرار داده تا ب سته به نياز، با ا ستفاده از رويکرد منا سب اطالعات مورد نظر خود را بد ست آورند. اين پنج روش به ترتيب : ج ستجوی ساده،جستجوی برگه دان،جستجوی عبارت،جستجوی پيشرفته و ترکيبی ،جستجوی گوگلی است. جستجوی ساده در اين روش با دانسوتن يک واژه از مجموعه اطالعات موجود در فهرسوت برگههای مدارک که وارد فراکاوش نمودهايد، امکان بازيابی آنها وجود دارد. قابل ذکر اسوت که در تمامی انواع جسوتجوها شوما میتوانيد در چندين پايگاه ب صورت همزمان ج ستجو نماييد. اين پايگاه میتواند برای مرکزی با شد که شما به سرور آن مت صل شدهايد و يا برای ديگر مراکزی که بر روی سرورهای ديگری قرار ندارد. مزيت اين روش سهولت کاربری آن بوده و ج ستجو در بانک واژگان مدارک صورت میپذيرد. برای ج ستجو با اين روش ابتدا واژه مورد نظر را در محل ورود اطالعات تايپ نماييد و سپس نحوه نمايش اطالعات يافته شده را تعيين کنيد.

اطلاعات بطور پيش فرض، بصورت خلاصه( ( Tag Formatنمايش داده می شوند که در صورت نياز میتوان آنها را ب صورت اطالعات کامل يا اطالعات برچ سبی و يا جدولی نيز م شاهده نمود. برای تعيين تعداد نمايش مدارک يافت شده در هر صفحه از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص کنيد. سپس میتوانيد پايگاههايی را که مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد را انتخاب کنيد. فراکاوش اين امکان را به شما میدهد که عالوه بر پايگاههايی که در مرکز شما هستند، بر روی پايگاههای مراکز ديگر نيز به جستجو بپردازيد. در انتها برای شروع عمليات کليد جستجو را فشار دهيد. مثالً درصورتيکه واژه مطهری را در محل ورود اطالعات تايپ نماييد،فراکاوش کليه مدارکی که در آنها کلمه مطهری يافت میشود را نمايش خواهد داد.

جستجوی برگه دان:

 جستجو در برگهدان مدارک، رايج ترين و سريع ترين نوع جستجو در کتابخانهها و مراکز اسناد است. در اين روش کليه مدارکی که برگهدان مورد جستجوی آنها با عبارت مورد نظر شروع میشود، جستجو و بازيابی میگردند. پس از بازيابی طبيعتاّ نظير آنچه در برگهدان های رايج در کتابخانهها ديده می شود، مدارک در يک فهر ست به ترتيب نمايش داده می شوند. برای ج ستجو با اين روش ابتدا نوع برگهدان را تعيين کرده و سپس عبارت مورد نظر را در محل ورود اطالعات تايپ مینماييد. پس از تعيين عبارت، نحوه نمايش اطالعات يافته شده را تعيين کنيد. اطالعات بطور پيش فرض بصورت خالصه نمايش داده میشوند که درصورت نياز میتوان آنها را بصورت اطالعات کامل يا اطالعات برچسبی(Tag Format) و يا جدولی نيز مشاهده نمود. برای تعيين تعداد نمايش مدارک يافته شده در هر صفحه، از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص کنيد. سپس مِیتوانيد پايگاههايی را که مايل ه ستيد در آنها به ج ستجو بپردازيد را انتخاب نماييد. فراکاوش اين امکان را به شما می دهد که عالوه بر پايگاههايی که در مرکز شما ه ستند، بر روی پايگاههای مراکز ديگر نيز به ج ستجو بپردازيد. در انتها برای شروع عمليات کليد ج ستجو را ف شار دهيد. بعنوان مثال در صورتيکه به دنبال کليه مدارکی ه ستيد که برگهدان پديدآور آنها با کلمه مطهری شروع می شود، برگهدان پديدآور را انتخاب کرده و در محل ورود اطالعات کلمه مطهری را تايپ نماييد. در اين حالت فراکاوش برايتان کليه مدارکی که پديدآورشان با کلمه مطهری شروع میشود در جدول ليست خواهد نمود. با توجه به اين نکته که نام فيلدها در هريک از کاربرگههای ورود اطالعاتی بر اسوواس نوع مدرک متفاوت میباشوود، در ادامه عناوين فيلدهای تغيير يافته به صووورت پيشفرض برای مدارک غيرکتابی در کاربرگههای موجود آورده شده است. برای مثال اگر شما به دنبال يک رساله پاياننامه با نام استاد راهنمای خاصی میگرديد، میبايست طبق جدول ذيل فيلد پديدآور را انتخاب نماييد.

 

جستجوی عبارت :

اين جسوووتجو، نه تنها عبارت وارد شوووده را در ابتدای فيلدها، بلکه از هر بخش فيلد بازيابی میکند و با امکان وارد کردن عبارت بجای واژه، با سوووادگی هرچه تمام تر امکان قراردادن واژه ها را در کنار يکديگر و جسوتجوی آنها را فراهم میکند. به بيان ديگر اين جسوتجو دو کاربرد و فايده مهم دارد. کاربرد اول آنسوت که بجای آنکه مطابق جسوتجوی برگهدانی عبارات از ابتدای فيلد جسوتجو گردد، از هر بخش فيلد امکان بازيابی وجود دارد. کاربرد دوم آنکه برخالف ج ستجوی ساده که بر ا ساس بانک واژگان صورت میگيرد، اين رويکرد ج ستجو منح صر به کلمات ني ست بلکه از يک سو حتی حرف و از سوی ديگر عبارت را میتوان مورد ج ستجو قرار داد. برای ج ستجو با اين روش، ابتدا حوزه اطالعاتی مورد نظر خود را تعيين کرده و سپس نوع ج ستجو را م شخص نماييد. در ج ستجوی هو شمند، کلمات نظير واژه مورد نظر را نيز خواهد يافت درحاليکه در جستجوی تطبيقی، دقيقاً همان عبارت تايپ شده مورد جستجو قرار میگيرد. پس از تعيين نوع جستجو، در محل ورود اطالعات واژهها را وارد کرده و سپس نحوه نمايش اطالعات يافت شده را تعيين کنيد. اطالعات بطور پيش فرض بصورت خالصه نمايش داده میشوند که درصورت نياز میتوان آنها را بصورت اطالعات کامل يا اطالعات برچسبی Tag Format يا جدولی نيز مشاهده نمود. برای تعيين تعداد نمايش مدارک يافته شده در هر صفحه، از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص کنيد. سپس میتوانيد پايگاههايی را که مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد را انتخاب نماييد.فراکاوش اين امکان را به شما می دهد که عالوه بر پايگاههايی که در مرکز شما ه ستند، بر روی پايگاههای مراکز ديگر نيز به ج ستجو بپردازيد. در انتها برای شروع عمليات ج ستجو کليد ج ستجو را ف شار دهيد. بعنوان مثال در صورتيکه به دنبال مدارکی هسوووتيد که در عنوان آنها عبارت جاذبه و دافعه وجود دارد، حوزه اطالعاتی عنوان را انتخاب کرده و در محل ورود اطالعات، عبارت جاذبه و دافعه را وارد نماييد. چون ممکن اسوووت در پايگاه اطالعاتی اين عبارت بصورت ج و و و و واذبه و دا فع و و و وه نيز وارد شده باشد، نوع جستجوی هوشمند را انتخاب کنيد تا اينگونه موارد را نيز پيدا کند. در اين حالت فراکاوش کليه مدارکی را که در عنوان آنها عبارت جاذبه و دافعه يافت میشود را ليست خواهد نمود.

جستجوی پیشرفته و ترکیبی:

جستجوی پيشرفته همان ج ستجوی ترکيبی با کمک عملگرهای منطقی ا ست و برای محدود کردن و دقيق تر کردن جستجو کاربرد ا سا سی دارد. در اين روش با تعيين واژه ها، ميدان فيلد مورد جستجو و نوع عملگر منطقی بين آنها امکان بازيابی مدارک مورد نظر فراهم میآيد. برای جسووتجو با اين روش ابتدا اولين واژه مورد نظر خود را که میخواهيد در مدارک مورد جسووتجو وجود داشووته باشوود، در اولين محل ورود اطالعات تايپ نماييد و سپس از ليست، تعيين کنيد که در کدام بخش از بانک واژگان به دنبال اين واژه بگردد. پس از تعيين حوزه جستجوی واژه اول، عملگر منطقی مورد استفاده برای واژه بعدی را مشخص کنيد. عملگر "و" به معنی اين است که واژه قبل و اين واژه هر دو در مدارک وجود داشته باشند هريک در حوزه تعيين شده مربوط به خود. عملگر "يا" به معنی اين است که کليه مدارک بازيافتنی موادی را که حاوی واژه تعيين شده قبلی يا واژه تعيين شده بعدی هستند هريک در حوزه تعيين شده مربوط به خود نمايش داده شوند. و عملگر "نه" بمعنی اين ست که کليه مدارکی را که حاوی واژه قبلی ه ستند ولی حاوی اين واژه نيستندباز هم هريک در حوزه تعيين شده مربوط به خود نمايش داده شوند. پس از تعيين نوع عملگر، نوبت به وارد کردن واژه بعدی و تعيين حوزه مربوطه جهت جستجو میرسد. درصورت نياز، سومين محل نيز برای تعيين واژه سوم و نوع عملگر و حوزه مربوطه قابل استفاده است. پس از تعيين واژه ها، نحوه نمايش اطالعات يافته شده را تعيين کنيد. اطالعات بطور پيش فرض بصورت خالصه نمايش داده میشوند که درصورت نياز می توان آنها را بصورت اطالعات کامل يا اطالعات برچسبیTag Format و يا جدولی نيز مشاهده نمود. برای تعيين تعداد نمايش مدارک يافته شده در هر صفحه، از ليست، تعداد مورد نظر خود را م شخص کنيد. سپس میتوانيد پايگاههايی را که مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد در انتها برای شروع عمليات کليد ج ستجو را ف شار دهيد. بعنوان مثال در صورتيکه به دنبال کتاب جاذبه و دافعه علی عليه السالم نوشته استاد مطهری هستيد و میخواهيد ببينيد که ناشری غير از انتشارات صدرا دارد يا خير؟ به اينصورت عمل کنيد: در اولين محل کلمه جاذبه را وارد کرده و فيلد جستجو را همان عنوان باقی گذاريد. نوع عملگر منطقی بايستی "و" باشد. در دومين محل کلمه مطهری را وارد کرده و فيلد جستجو را به سرشناسه و پديدآور تغيير دهيد. نوع عملگر سوم را به "نه" تغيير داده و در محل سوم کلمه صدرا را وارد کرده و فيلد جستجو را ناشر تعيين نماييد. در اين حالت، فراکاوش کليه مدارکی را که در فيلد عنوان آنها کلمه جاذبه وجود دارد و در فيلد سرشناسه پديدآور آنها کلمه مطهری هست و در فيلد ناشر کلمه صدرا نيست برای شما نمايش خواهد داد.

جستجوی گوگلی در جستجوی گوگلی:

شما علاوه بر دارا بودن تمامی امکانات جستجوهای قبلی مانند: ساده، پيشرفته و ترکيبی و جستجوی عبارت، میتوانيد در جستجوهای خود از امکانات ذيل نيز استفاده کنيد: 0- (حذف اطالعات )واژه يا عبارت دوم خط تيرهواژه يا عبارت اول: کليه مدارکی را که حاوی واژه قبل از خط تيره "-" هستند ولی حاوی واژههای بعد از "-" نيستند را نمايش میدهد. مثال: آب و هوای جنگلی - استوا 0- تطبيق "عبارت"(: اگر عبارتی را در بين "" جستجو نماييد، فراکاوش تنها به جستجوی تطبيقی )با رعايت فاصلهها و ترتيب کلمات در عبارت( عبارت وارد شده میپردازد مثال: "اصول علم حساب " 3- هوشمند )عبارت * عبارت(: اگر واژه و يا بخشی از عبارتی که مورد جستجو قرار گرفته است را فراموش کردهايد، میتوانيد بجای واژه فراموش شده از * استفاده کنيد ، مثال: * علم حساب 4- محدوده عددی )02..022(: اگر به دنبال يک بازه عددی در جستجوی خود هستيد میتوانيد از ".." استفاده فرماييد مثال: 0222..022 راه حل مسائل تاريخچه جستجو در اين بخش همانطور که از نام اين بخش مشخص است تمام جستجوهايی را که شما در قسمتهای مختلف جستجو انجام دادهايد همراه با مدارک يافت شده در پايگاههای مختلف ذخيره مینمايد و میتوانيد آنها را مشاهده کنيد. البته به اين نکته توجه کنيد که زمانی که از نرمافزار خارج میشويد اين اطالعات از بين میرود.

 

کتابنامه / نمایه با ترتیب: عنوان

ين قسمت امکان تهيه گزارشهای مفيدی برای مديران کتابخانه براسووواس ترتيبهای گوناگون الفبائی sort و به دو صوووورت کتابنامه و نمايه وجود دارد. با انتخاب چاپ کتابنامه و نمايه به ترتيب عنوان وارد صفحه ای خواهيد شود که طی آن بايد برای تهيه گزارش از محدوده مورد نياز خويش فيلترسوازیهای مختلفی را انجام دهيد يا به عبارتی، مشوخصوات محدوده گزارش مورد نياز خويش را بر اسواس عبارت، زمان، موضوع برای برنامه مشخص کنيد. برای مثال در بخش عبارت و در برابر قسمت از عبارت حرف ب را تايپ کرده با و در قسمت تا عبارت حروف بی را وارد نماييد. در اين حالت فيلتری که ساختهايد، به اين معنا است، که شما مايليد گزارشی از تمام مدارکی که شروع نام عنوان آنها با حروف ب است تاپايان مدارکی که شروع نام آنها با حرف بی است را داشته باشيد. در قسمتهای ديگر نيز به همين ترتيب میتوانيد عمل کنيد. مثالً در بخش فيلترهای موضوعی، طی 3 شرط مختلف، با اطالع از رابطه رده بندی با موضوعات، شروط خود را در زمينه موضوعات، تعريف نماييد. تذکر اين نکته ضروری است که اگر يکی از فيلترهای مربوط به رده خالی باشد، گزارش، مدارکی را که فاقد رده میباشند نيز پيدا کرده و نمايش میدهد . در انتها نيز میتوانيد برای برنامه مشخص کنيد تا گزارش نهايی به صورت کتابنامه و يا به صورت نمايه آماده گردد. در حالت نمايه مثال هر موضوع مشخص شده و کدهای عناوين مدارکی که آن موضوع در آنها وجود دارند صرفا ذکر میشوند در حاليکه در کتابنامه عالوه بر کد عنوان، اطالعات ديگری چون عنوان و سرشناسه و رده و ... به صورت جدولی گزارش میشوند. گزارش نمايهای را در کاغذ ايستاده و گزارش کتابنامهای را در کاغذ خوابيده بگيريد. کتابنامه / نمايه با ترتيب: پديدآوران

اين قسمت امکان تهيه گزارشهای مفيدی برای مديران کتابخانه براسواس ترتيبهای گوناگون الفبائی sort و به دو صوورت کتابنامه و نمايه وجود دارد. با انتخاب چاپ کتابنامه و نمايه به ترتيب پديدآوران وارد صوفحهای خواهيد شود که طی آن بايد برای تهيه گزارش از محدوده مورد نياز خويش فيلترسوازیهای مختلفی را انجام دهيد يا به عبارتی، مشوخصوات محدوده گزارش مورد نياز خويش را بر اسواس عبارت، زمان، موضوع برای برنامه مشخص کنيد. برای مثال در بخش عبارت و در برابر قسمت از عبارت حرف ب را تايپ کرده با و در قسمت تا عبارت حروف بی را وارد نماييد. در اين حالت فيلتری که ساختهايد، به اين معنا ا ست، که شما مايليد گزار شی از تمام مدارکی که شروع نام پديدآوران آنها با حروف ب ا ست تاپايان مدارکی که شروع نام آنها با حرف بی ا ست را دا شته با شيد. در ق سمتهای ديگر نيز به همين ترتيب میتوانيد عمل کنيد. مثالً در بخش فيلترهای موضوعی، طی 3 شرط مختلف، با اطالع از رابطه رده بندی با موضوعات، شروط خود را در زمينه موضوعات، تعريف نماييد.

ذکر اين نکته ضروری است که اگر يکی از فيلترهای مربوط به رده خالی باشد، گزارش، مدارکی را که فاقد رده میباشند نيز پيدا کرده و نمايش میدهد . بنابراين اگر میخواهيد فقط در انتها نيز میتوانيد برای برنامه مشخص کنيد تا گزارش نهايی به صورت کتابنامه و يا به صورت نمايه آماده گردد. در حالت نمايه مثال هر موضوع مشخص شده و کدهای عناوين مدارکی که آن موضوع در آنها وجود دارند صرفا ذکر میشوند در حاليکه در کتابنامه عالوه بر کد عنوان ، اطالعات ديگری چون عنوان و سرشناسه و رده و ... به صورت جدولی گزارش میشوند. گزارش نمايهای را در کاغذ ايستاده و گزارش کتابنامهای را در کاغذ خوابيده بگيريد. کتابنامه / نمايه با ترتيب: موضوعات و کلمات کليدی اين ق سمت امکان تهيه گزارشهای مفيدی برای مديران کتابخانه برا ساس ترتيبهای گوناگون الفبائی )sort( و به دو صورت کتابنامه و نمايه وجود دارد. با انتخاب چاپ کتابنامه و نمايه به ترتيب مو ضوعات وارد صوفحهای خواهيد شود که طی آن بايد برای تهيه گزارش از محدوده مورد نياز خويش فيلترسوازیهای مختلفی را انجام دهيد يا به عبارتی، مشوخصوات محدوده گزارش مورد نياز خويش را بر اسواس عبارت، زمان، موضوع برای برنامه مشخص کنيد. برای مثال در بخش عبارت و در برابر قسمت )از عبارت( حرف ب را تايپ کرده با و در قسمت )تا عبارت( حروف بی را وارد نماييد. در اين حالت فيلتری که ساختهايد، به اين معنا است، که شما مايليد گزارشی از تمام مدارکی که شروع موضوعات آنها با حروف ب است تاپايان مدارکی که شروع نام آنها با حرف بی است را داشته باشيد. در قسمتهای ديگر نيز به همين ترتيب میتوانيد عمل کنيد. مثالً در بخش فيلترهای موضوعی، طی 3 شرط مختلف، با اطالع از رابطه رده بندی با موضوعات، شروط خود را در زمينه موضوعات، تعريف نماييد. تذکر اين نکته ضروری است که اگر يکی از فيلترهای مربوط به رده خالی باشد، گزارش، مدارکی را که فاقد رده میباشند نيز پيدا کرده و نمايش میدهد . در انتها نيز میتوانيد برای برنامه مشخص کنيد تا گزارش نهايی به صورت کتابنامه و يا به صورت نمايه آماده گردد. در حالت نمايه مثال هر موضوع مشخص شده و کدهای عناوين مدارکی که آن موضوع در آنها وجود دارند صرفا ذکر میشوند در حاليکه در کتابنامه عالوه بر کد عنوان ، اطالعات ديگری چون عنوان و سرشناسه و رده و ... به صورت جدولی گزارش میشوند. گزارش نمايهای را در کاغذ ايستاده و گزارش کتابنامهای را در کاغذ خوابيده بگيريد. کتابنامه / نمايه با ترتيب: ريزموضوعات

اين قسمت امکان تهيه گزارشهای مفيدی برای مديران کتابخانه براساس ترتيبهای گوناگون الفبائی )sort( و به دو صورت کتابنامه و نمايه وجود دارد. با انتخاب چاپ کتابنامه و نمايه به ترتيب ريزموضوعات وارد صوفحهای خواهيد شود که طی آن بايد برای تهيه گزارش از محدوده مورد نياز خويش فيلترسوازیهای مختلفی را انجام دهيد يا به عبارتی، مشوخصوات محدوده گزارش مورد نياز خويش را بر اسواس عبارت، زمان، موضوع برای برنامه مشخص کنيد. برای مثال در بخش عبارت و در برابر قسمت )از عبارت( حرف ب را تايپ کرده با و در قسمت )تا عبارت( حروف بی را وارد نماييد. در اين حالت فيلتری که ساختهايد، به اين معنا است، که شما مايليد گزارشی از تمام مدارکی که شروع ريزموضوعات آنها با حروف ب است تاپايان مدارکی که شروع نام آنها با حرف بی است را داشته باشيد. در قسمتهای ديگر نيز به همين ترتيب میتوانيد عمل کنيد. مثالً در بخش فيلترهای موضوعی، طی 3 شرط مختلف، با اطالع از رابطه رده بندی با موضوعات، شروط خود را در زمينه موضوعات، تعريف نماييد. تذکر اين نکته ضروری ا ست که اگر يکی از فيلترهای مربوط به رده خالی با شد، گزارش، مدارکی را که فاقد رده میبا شند نيز پيدا کرده و نمايش میدهد . بنابراين اگر میخواهيد فقط از يک فيلتر ا ستفاده کنيد میبايست هر سه فيلتر را به يک صورت وارد کنيد. در چاپ کتابنامه بترتيب ريزموضوعات فيلتر موضوعی بجای آنکه رده مدارک باشد کد ريزموضوعی است. در انتها نيز میتوانيد برای برنامه مشخص کنيد تا گزارش نهايی به صورت کتابنامه و يا به صورت نمايه آماده گردد. در حالت نمايه مثال هر موضوع مشخص شده و کدهای عناوين مدارکی که آن موضوع در آنها وجود دارند صرفا ذکر میشوند در حاليکه در کتابنامه عالوه بر کد عنوان ، اطالعات ديگری چون عنوان و سرشناسه و رده و ... به صورت جدولی گزارش میشوند. گزارش نمايهای را در کاغذ ايستاده و گزارش کتابنامهای را در کاغذ خوابيده بگيريد. کتابنامه / نمايه با ترتيب: ناشرين اين قسوومت امکان تهيه گزارشهای مفيدی برای مديران کتابخانه براسوواس ترتيبهای گوناگون الفبائی )sort( و به دو صووورت کتابنامه و نمايه وجود دارد. با انتخاب چاپ کتابنامه و نمايه به ترتيب ناشوورين وارد صوفحهای خواهيد شود که طی آن بايد برای تهيه گزارش از محدوده مورد نياز خويش فيلترسوازیهای مختلفی را انجام دهيد يا به عبارتی، مشوخصوات محدوده گزارش مورد نياز خويش را بر اسواس عبارت، زمان، موضوع برای برنامه مشخص کنيد. برای مثال در بخش عبارت و در برابر قسمت )از عبارت( حرف ب را تايپ کرده با و در قسمت )تا عبارت( حروف بی را وارد نماييد. در اين حالت فيلتری که ساختهايد، به اين معنا است، که شما مايليد گزارشی از تمام مدارکی که شروع نام ناشرين آنها با حروف ب است تاپايان مدارکی که شروع نام آنها با حرف بی است را داشته باشيد. در قسمتهای ديگر نيز به همين ترتيب میتوانيد عمل کنيد. مثالً در بخش فيلترهای موضوعی، طی 3 شرط مختلف، با اطالع از رابطه رده بندی با موضوعات، شروط خود را در زمينه موضوعات، تعريف نماييد. تذکر اين نکته ضروری است که اگر يکی از فيلترهای مربوط به رده خالی باشد، گزارش، مدارکی را که فاقد رده میباشند نيز پيدا کرده و نمايش میدهد . در انتها نيز میتوانيد برای برنامه مشخص کنيد تا گزارش نهايی به صورت کتابنامه و يا به صورت نمايه آماده گردد. در حالت نمايه مثال هر موضوع مشخص شده و کدهای عناوين مدارکی که آن موضوع در آنها وجود دارند صرفا ذکر میشوند در حاليکه در کتابنامه عالوه بر کد عنوان ، اطالعات ديگری چون عنوان و سرشناسه و رده و ... به صورت جدولی گزارش میشوند. گزارش نمايهای را در کاغذ ايستاده و گزارش کتابنامهای را در کاغذ خوابيده بگيريد.

تنظيمات امانت :

 

در قسمت تنظيمات امانت در اولين ق سمت شما م شخص میکنيد که که آيا رزرو ها اعمال شود يا خير و در پاراگراف دوم م شخص میکنيد که پس از هر بار امانت دادن برگه خال صه امانی چاپ شود يا خير. در ق سمت دوم میتوانيد تاريخ دريافت و بازگ شت مدارکی را که امروز امانت داده می شود م شخص کنيد. در ق سمت سوم با م شخص کردن محدودهی زمانی میتوان تقا ضاهای رزروی را که در اين محدوده قرار دارد حذف نمود. در چهارمين قسمت تقاضای رزرو برای مدارکی که در بازه زمانی تعيين میکنيد حذف میشود. در آخرين قسمت مبلغ هزينه دير کرد به صورت پيش فرض قرار می گيرد. تنظيمات ثبت نام بر خط در اين صفحه شرايط و تنظيمات ثبت نام اينترنتی اعضا کتابخانه انجام میشود. تنظيمات ثبت نام بر خط: اطالعات صفحه شرايط و ضوابط ثبت نام در اين قسمت میبايست شرايط و ضوابط کتابخانه خود را که در قالب يک فايل HTML با پسوند htm ذخيره کرده و پس از فشرده سازی درقالب ZIP ، در اين قسمت قرار دهيد. تنظيمات ثبت نام بر خط: ضرورت پر شدن فيلدها را معين نماييد در هنگام ثبت نام اعضا، فراکاوش از متقاضيان اطالعاتی دريافت میکند که در اين قسمت میتوانيد ضرورت اين اطالعات را مشخص کنيد. تنظيمات ثبت نام بر خط: عبارتهای راهنما برای ورود اطالعات فردی اگر مايل هستيد که کاربران هنگام ثبت نام و ورود اطالعات شخصی خود راهنمايی شوند، میتوانيد راهنمايی های خود را در مورد بخش مربوطه در مقابل آن فيلد يادداشت فرماييد. تنظيمات ثبت نام بر خط: تنظيمات متن ارسال ايميل فراکاوش بصورت خودکار بعد از ثبت نام اعضا در سيستم و يا وجود نقص، يک رايانامه برای عضو ارسال می کند تا کاربر از روند اجرای ثبت نام مطلع گردد. شما میتوانيد متن اين رايانامه ها را در اين قسمت وارد نماييد. تنظيمات ثبت نام بر خط: هزينه عضويت اگر عضويت در کتابخانه شما شامل هزينه میشود، میتوانيد با تکميل اين قسمت، هنگام ثبت نام بر خط از کاربران هزينه عضويت را دريافت نماييد.

توجه داشته باشيد که عالوه بر تکميل اين قسمت میبايست اطالعات بانکی خود را در قسمت کنترلهای مديريتی وارد نرم افزار کرده باشيد. تنظيمات ثبت نام بر خط: حذف اطالعات تمای در خواست های ثبت نام از تاريخی که وارد می کنيد به قبل حذف می شود. مديريت گروههای اعضا در بخش مديريت گروههای اعضا شما میتوانيد گروههايی را ثبت نماييد. گروههای ثبت کرده را در ويرايش اطالعات میتوانيد ويرايش نماييد. هر گروهی را که در بخش مديريت گروههای اعضا به ثبت میرسانيد در پذيرش اعضا اين گروه نمايان میشود و هر عضوی را که وارد میکنيد میتوانيد مشخص کنيد که در چه گروهی قرار بگيرد. ثبت ورود و خروج اين بخش از نرم افزار برای ثبت ورود و خروج اعضا به کتابخانه میباشد. ثبت اين اطالعات برای شما اين امکان را فراهم میکند تا بتوانيد با گزارش گرفتن از اين ورود و خروجها، آمار دقيقی از حضور اعضا در کتابخانه بدست آوريد. پس از ورود به اين بخش از نرم افزار کافيست کد عضو را در کادر مربوطه وارد کنيد و سپس روی عالمت نارنجی رنگ کليک بفرماييد. اطالعات خروج نيز با همين روند ثبت میگردد. مديريت تردد: جستجو در اين بخش از نرم افزار امکان جستجوی تردد اعضا بر اساس نام و يا شماره عضويت مهيا میشود. توجه داشته باشيد با انتخاب گزينه "اعضای داخل سالن" از قسمت نحوه جستجو، نرم افزار افرادی که در حال حاضر داخل کتابخانه هستند را نمايش خواهد داد. مديريت تردد: گزارش شما در اين صفحه از نرم افزار با کمک فيلتر های مجود میتوانيد گزارش های کاملی از تردد اعضای کتابخانه خود تهيه فرماييد. اگر شما نياز به اطالعات کامل تردد اعضای خود داريد میتوانيد در قسمت اول محدوده شماره عضويت و يا نام اعضای مورد نظر را وارد کنيد. فيلتری بعدی به شما اين امکان را میدهد تا تردد اعضا را بر اساس ساعت و زمان مورد نظر فيلتر کنيد. همچنين شما میتوانيد گزارش خود را بر اساس تاريخ صدور و يا انقضا کارت اعضا فيلتر نماييد.

 

مديريت تردد:

تنظيم برای حذف اطالعات تردد در محدوده زمانی مشخص میتوانيد از اين قسمت از فراکاوش استفاده نماييد. کتابخانه مجازی قاصدک: ورود اطالعات محتوای ديجيتال برای ورود اطالعات کتابخانه ديجيتال )کاوش قا صدک در اين صفحه ابتدا کدعنوان و عنوان کتاب را وارد کرده، سپس در صفحه بعدی با ويرايش اطالعات مدرک، اطالعات تکميلی و همچنين فايل های مختلف تصويری، صدا، صوتی و ساير فايل های ديجيتالی مربوط به بخشهای مختلف مدرک را وارد کنيد.

کنترلهای مديريتی:

 تنظيمات اوليه اين صفحه از نرم افزار فراکاوش شامل بخشهای زير میباشد: تنظيمات اوليه: تنظيم مواد نمايشی در صفحه اول اين قسمت دارای قسمت های متنوعی می باشد. تنظيم نمايش يا عدم نمايش گزينه های فاقد دسترسيی در اين قسمت تنظيم می شود همچنين چگونگی نمايش تاريخ در سيستم تنظيم می گردد. تنظيم موارد نمايشی در صفحه اول در اين بخش امکان انتخاب گزينه هايی جهت نمايش يا عدم نمايش در صفحه اول سايت وجود دارد که شامل: 1- پيوندها 2- سخن روز 3- معرفی کاوش 4-تازههای عناوين کتابخانه 5-پر طرفدار ترين مدارک6- وجود داشتن گزينه ثبت نام بر خط برای مهمان می باشد. تنظيمات اوليه: تنظيم محدوده جستجو در اين قسمت استفاده از پايگاه جامع يا عدم استفاده از آن را انتخاب می کنيم. تنظيمات اوليه: تنظيم نحوه ورود به سامانه در قسمت اول زمانی که کاربر وارد سامانه می شود از کليد واژه امنيتی استتفاده شود يا خير همان گونه که در بخش ويرايش اطالعات کاربران نيز عرض شوود، سووامانه فراکاوش برای افزايش امنيت از امکان Single Sign On و يا همان SSO پشووتيبانی میکند. در بخش اول میتوانيد فعال و يا عدم فعال بودن اين امکان را م شخص کنيد. توجه دا شته با شيد که در صورت فعال بودن اين امکان، مدير سامانه میتواند در سطر دوم م شخص کند که هر کاربر در صورت بروز م شکل، چند ساعت پيش فرض 0 ساعت میباشد( به شکل غير فعال درآيد. همانگونه که پيشتر نيز گفته شد، فراکاوش قابليت نصب و راه اندازی در شبکه های محلی را دارا میباشد که میتوان با وارد کردن نام دامنه محلی خود، اين امکان را برای کاربران سايت و اعضا فراهم کنيد که اگر در دامنه محلی شما Active Directory دارای پرونده هستند از همان نام کاربری و کلمه عبور برای ورود به کتابخانه استفاده کنند. استفاده از اين امکان فراکاوش عالوه بر کاهش صرف وقت برای ورود اطالعات اعضا، به کاربران و اعضای کتابخانه شما کمک میکند تا تنها با يک نام کاربری و کلمه عبور از تمامی بخش هاش کتابخانه و شبکه محلی شما استفاده کنند. توجه: استفاده از اين بخش نياز به دانش فنی رايانهای میباشد، لذا قبل از تکميل اين قسمت از نرم افزار حتما با بخش فنی و پشتيبانی رايانهای مرکز خود هماهنگی های الزم را انجام دهيد. تنظيمات اوليه: تنظيم مشخصات بانک اگر عضويت در کتابخانه شما مشمول هزينه میشود، فراکاوش به شما اين امکان را میدهد تا کاربران و اعضا عالوه بر ثبت نام اينترنتی در بخش ثبت نام برخط، هزينه الزم را از طريق اينترنت پرداخت کنند. برای تکميل اين روند الزم است که اطالعاتی که از بانک ملت دريافت کردهايد را در اين بخش وارد نماييد. کنترلهای مديريتی: تنظيم تصوير کتابخانه شما میتوانيد تصوير کتابخانه و يا لوگو کتابخانه را به عنوان يک فايل تصويری در اين بخش قرار دهيد. نرمافزار فراکاوش اين تصوير را در باالی تمامی صفحات )سمت چپ( قرار خواهد داد. کنترلهای مديريتی: ارسال خبرنامهاگر نياز داريد تا برای تمامی اعضای کتابخانه خود خبری )مانند ويژه برنامه ها و ...( را ارسال کنيد میتوانيد از اين بخش از نرمافزار فراکاوش استفاده بفرماييد. برای انجام اين کار میبايست متن خبر خود را در کادر باال يادداشت کنيد و پس از انتخاب نوع ارسال خبر )اعضای کتابخانه اين خبر را از طريق رايانامه دريافت کنند و يا پيامک( بر روی دکمه ارسال کليک فرماييد. کنترلهای مديريتی: تنظيمات ارسال رايانامه برای ارسال رايانامه از طريق درگاه وب فراکاوش، ابتدا میبايست اطالعات کاربری سرويس دهنده رايانامه خود را در اين صفحه مشخص نماييد.